Erikoisnäyttely 2020

16.6.2020

SSKY:n erikoisnäyttely 6.9.2020 on peruttu

Suomen Kennelliiton hallitus on hyväksynyt mahdollisuuden perua vuoden 2020 loppuun asti pidettäviksi aiotut näyttelyt. Myös ulkomuototuomareilla ja toimitsijoilla on peruuttamismahdollisuus osallistumisesta tapahtumiin joihin lupautuneet.

Rotujärjestön näyttelyn tarkoituksena on ollut voittoa tavoittelemattomana tarjota mahdollisimman monelle alaisilleen roduille rodun tunteva erikoistuomari ja toteuttaa tämä suht’ huokealla ilmoittautumismaksulla. Korona on nyt laittanut maailmamme ylösalaisin ja kauanko se vielä meitä keikuttaa, sitä ei tiedä kukaan. Tuomareiden pääsy Suomen maaperälle ja jopa sitten takaisin kotiinsa on epävarmaa. Entä karanteeni, toimiiko lentoliikenne, entä hotelli? Haluavatko he edes uhrata hyvinvointiaan tulemalla. Kehäsihteerit ja muut toimijat, ketään ei voi pakottaa.  Avoimia asioita ja epävarmuustekijöitä on todella paljon. Tässä vaiheessa kutsutuista kymmenestä tuomarista kolme on perunut ja vielä listalla olevilta on tullut tiedusteluja ”missä mennään”. Näyttelyn odotukset koiramäärästä, ennen korona-aaltoa oli 700–800 koiraa ja tässä vaiheessa ilmoittautuneita oli 65, joista huokeamman Koiranpäivä hinnan jälkeen ei ole tullut yhtään, eli lähes kahteen kuukauteen. Koiran omistajat miettivät ilmoittaako koiransa näyttelyyn, haluaako maksaa ”siivua” ilmoittautumismaksusta jos näyttely sitten kuitenkin peruuntuu. Vielä ei tiedetä millaiset määräykset viranomaiset antavat tapahtuman järjestämiseksi, vaikka normaalia suuremman määrän järjestysmiehiä valvomaan turvavälien toteutumista joka taas tarkoittaa osaltaan pakollisten kustannuksien lisääntymistä. Haluaako näytteilleasettaja istua yksin tuolillaan kaukana kehän reunalta, noudattaen turvavälejä, odottaa vain omaa vuoroaan kykenemättä seuraamaan mitä kehässä tapahtuu. Koronan myötä näyttelytapahtuman sosiaalisuus, kiva yhdessä oleminen on poissa. Monet tutut juhlat, lakkiaiset, häät, niitä ei ole voinut pitää suunnitellun mukaisina. Myös koiraharrastuksen muut erinäiset juhlat, kokoontumiset ja merkkipaalut, niitäkin on vain pakko siirtää mutta siirrettynäkin jäävät historiaan, ehkä jopa merkityksellisimpänä.

Rotujärjestö on myös tapahtuman järjestäjänä vastuussa niin toimijoiden kuin näytteilleasettajien hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. On halu toteuttaa erikoisnäyttely myös ensi vuonna ja 100 vuotis- juhlanäyttely vuonna 2022, mahdollisimman monella erikoistuomarilla ja huokealla näyttelymaksulla. Välillä on valitettavasti tehtävä myös niitä vaikeita päätöksiä ja yksi niistä on se, että erikoisnäyttely 6.9.2020 on päätetty perua.

Ilmoittautuneille lähetetään ShowLinkin kautta tiedote toimintaohjein maksun palauttamisesta ja maksu palautetaan kokonaisuudessaan. Ulkomuototuomareilta odotellaan vastauksia heidän mahdollisuudestaan saapua arvostelemaan ensi vuonna.

Olemme tietoisia, että peruuttaminen tulee aiheuttamaan suuttumusta, pahaa mieltä ja ”jossittelua” mutta tästä koronasta johtuvien vielä epävarmuustekijöiden vuoksi meillä ei ole varaa tapahtuman epäonnistumiseen ja peruuntumiseksi vasta loppumetreillä. Varaa ei ole myöskään taloudelliseen tappioon koska se auttamattomasti aiheuttaisi näyttelymaksujen hinnannousun jatkossa ja mahdollisesti jopa tarpeen jäsenmaksujen korottamiseen. Näistä uskomme syntyvän ärtymystä paljon enemmän.

Rotujärjestö on pyytänyt järjestämiseen yhdistyksiltä apuväkeä, eikä yksin tänä vuonna mutta yhdistykset eivät ole katsoneet sitä tarpeelliseksi tarjota. Valitettavasti herääminen auttamaan enää tässä vaiheessa ei nyt ole enää mahdollista mutta ehkä kannattaisi tarjoutua ensi vuonna. Meidän ydintalkooporukassamme on henkilöitä, jotka ovat olleet järjestämisporukassa jopa kymmeniä vuosia. Tapahtuma on ollut meille merkityksellinen, mukava järjestää, hyvähenkinen ja olemme toivoneet sen huokuneen myös näytteilleasettajille.

Nyt kuitenkin raskain mielin päätöksen tehneiden, puolesta

Tarja ja Mari
puheenjohtaja & näyttelyn puheenjohtaja ja sihteeri & näyttelyn sihteeri